zondag 10 juli 2011

Bandjes, bandjes en nog eens bandjes

Gisteren waren we bij vrienden in Wuppertal en mijn vriendin Angelika verraste ons met een bezoek aan de Bandweberei und Museum Kafka.
Wuppertal is van oudsher een textielstad en de bandweverij Kafka begon haar werk in de fabriek van Bernhard Mardey, die in 1898 haar werkzaamheden startte. De Jaquardweefstoelen ratelen sindsdien en maken de mooiste bandjes.
In 1991 werd de fabriek overgenomen door Frau Kafka, een kunstenares, die met veel enthousiasme en energie de fabriek weer nieuw leven inblies. Zij ontwikkelde een geheel nieuwe collectie. Sinds vorig jaar is de zaak overgenomen door Christine Niehage. Op de vraag hoe ze hier toe gekomen is vertelde ze dat ze na haar opleiding als coupeuse, in de marketing ging werken bij Microsoft in München. Wat een overstap zul je denken, maar hier liggen de grondslag voor de overname van de bandweverij. Haar liefde voor stoffen en stofverwerking gecombineerd met 21 jaar marketingervaring bereidde haar zonder dat ze het wist voor op de overname. Net op het moment dat Microsoft ging inkrimpen werd de weverij ter overname aangeboden. Toeval??? Ik geniet als ik zo’n verhaal hoor want het leven schotelt je vaak van deze ‘toevalligheden’ voor.
Met hetzelfde enthousiasme waarop zij de rondleiding deed, luisterde ik naar haar verhaal en keek rond in de winkel. Wauw wat kan een mens hebberig worden……………….. het liefst had ik van alle bandjes een meter meegenomen, maar ik wist me te beheersen tot drie zakjes met restjes, wat monogrammen en een etiket voor de quilt die ik aan het maken ben voor het kindje van mijn nichtje.
Iedere tweede zaterdag in de maand is hun fabriekswinkel open en kan men genieten van al die prachtige spullen. www.baenderei-kafka.de
In de auto terug naar huis heb ik ‘gespeeld’ met mijn schat aan bandjes . Wat kan een mens toch gauw tevreden zijn! De moeite waard om te bezoeken!

 



 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten